W związku ze stwierdzonymi przypadkami pogryzienia przez psy pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne, prosimy o bezwzględne stosowanie przepisów w zakresie zasad utrzymywania psów i innych zwierząt domowych (określonych w § 18 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Bielska – Białej – tekst poniżej), a w czasie odbioru odpadów komunalnych o umożliwienie pracownikom Spółki bezpiecznego odbioru odpadów. Zgodnie z § 18 ust. 1 i 2 pkt 4 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Bielska–Białej osoby utrzymujące psy i inne zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku. W szczególności - w celu zapewnienia otoczeniu porządku i bezpieczeństwa - do obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe należy uniemożliwienie samowolnego opuszczania pomieszczenia lub nieruchomości, na której zwierzęta domowe przebywają. Zgodnie z art. 431 § 1 k.c. kto zwierzę chowa albo się nim posługuje, obowiązany jest do naprawienia wyrządzonej przez nie szkody niezależnie od tego, czy było pod jego nadzorem, czy też zbłąkało się lub uciekło, chyba, że ani on ani osoba, za którą ponosi odpowiedzialność, nie ponoszą winy. Odpowiedzialność za zwierzęta opiera się na założeniu, że jeżeli zwierzę wyrządza szkodę, to dzieje się tak ze względu na nienależyte sprawowanie nad nim nadzoru, czyli z uwagi na winę w nadzorze. W związku z powyższym prosimy o zachowanie szczególnej staranności w opiece nad zwierzętami. Przypominamy, że na podstawie art. 10 ust. 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach za niewykonywanie obowiązków określonych w Regulaminie grozi kara grzywny. Jednocześnie, niezastosowanie się do obowiązków wynikających z przepisów Kodeksu cywilnego może skutkować pozwem poszkodowanego o zadośćuczynienie i odszkodowanie do sądu cywilnego, a w skrajnych przypadkach może skutkować odpowiedzialnością karną.